Hvordan man spiser chiafrø, hvilken mængde og egenskaber

Chiafrø er en af ​​de superfoods, der er på alles læber, men paradoksalt nok er det aldrig helt klart, hvordan man skal tage det. Og det er, at disse små frø er meget alsidige og gavnlige, men kun når du ved, hvordan man indtager dem og i hvilke mængder.

At spise chiafrø betyder at nyde alle de egenskaber og fordele, de har for dit helbred, lige fra deres antioxidantkraft til deres smertestillende egenskaber, herunder selvfølgelig deres evne til at få dig til at tabe dig.

Hvad er de og hvad er de til?

Chiafrø er frø fra en hjemmehørende plante fra Amerika, Chia (Salvia Hispanica). Fordelene og egenskaberne ved chia har været kendt i hundreder af år. Af denne grund er berømmelsen for denne mad så bred, den er kendt over hele verden og indtaget af mange atleter og modeller, der ønsker at leve et sundt liv eller følge en bestemt diæt.

Frøene af denne plante er meget rige på næringsstoffer af vital betydning for din krop og sundhed, såsom kulhydrater, vitaminer, mineraler, fibre eller endda proteiner af høj biologisk værdi.

Men uden tvivl er et grundlæggende kendetegn ved disse frø, at de er en kilde til omega 3-fedtsyrer af vegetabilsk oprindelse, hvilket er meget svært at finde.

Fordele og kontraindikationer af chiafrø

Sådan tager du chiafrø

For at drage fuld fordel af egenskaberne og fordelene ved chia, er det nødvendigt at vide, hvordan disse frø kan tages. Her giver vi dig et par ideer til at tilberede denne superfood!

Smoothies

Smoothies er en af ​​de bedste muligheder, du har, når det kommer til at spise mad, der i sig selv ikke er særlig appetitlig, som det kan ske med chiafrø.

Ideen er, at du tilføjer dem til de shakes, som du bedst kan lide, såsom en med jordbær og banan eller en med blåbær og røde frugter. Uanset hvilken smag det er, er det vigtige, hvor meget du bruger.

Hvis du ikke vil have din yndlingsshake til at blive til en frøshake, er det bedre kun at tilsætte 25 gram chia (svarende til to spiseskefulde).

Yoghurt

Mange mennesker blander yoghurt med andre fødevarer, såsom nødder. Er du en af ​​dem? Uanset om du er det eller ej, er en af ​​de bedste måder at øge dit chia-indtag i din kost på at tilføje en lille skefuld af disse frø til yoghurt.

Salater

Hvis du kan lide at passe på dig selv, vil du helt sikkert elske salater. Det er en meget alsidig ret, som du kan ændre på tusind forskellige måder, ved at tilføje hundredvis af ingredienser eller kun bruge de essentielle.

Lige meget hvad din hemmelige opskrift på salater er, vil en skefuld chiafrø oven på den gå ubemærket hen og vil mangedoble dens biologiske og ernæringsmæssige værdi.

Sådan tager du chiafrø til en sund kost

Saucer

Købte saucer er ikke dårlige, men uden tvivl er den bedste mulighed for dit helbred at lave dem derhjemme. Hvis du tør, kan du tilføje nogle chiafrø, der, uden at ændre smag eller konsistens, vil give den det passende touch, som enhver sauce har brug for.

Brød og kager

Findes der noget mere lækkert end frisk hjemmebagt brød? Hvis du laver dit eget brød, er du helt sikkert allerede begyndt at tilføje flere ingredienser end nødvendigt, såsom nødder eller rosiner.

Hvorfor ikke noget chia? Derudover kan du kombinere det med andre frø, såsom hør eller endda havre, og få et rigtigt frøbrød.

Vand og citron med chia 

Uden tvivl er en af ​​de mest almindelige måder at tage chia på et glas vand med citronsaft med en teskefuld af disse frø. På denne måde er det muligt at rense kroppen, fjerne mange giftstoffer og forberede den til en ny dag.

Chia gel

Mange mennesker laver en slags gel eller grød med disse frø. Dette gøres ved at lægge chiaen i blød i lidt vand. Med et par timer i køleskabet har du denne chia gel klar.

Dette sker, fordi chia har en stor kapacitet til at absorbere vand, så når du tager det, vil det hydrere dig meget. Hvordan kan du tage det? Nå, hvis du er fan af smagen af ​​chia, kan du spise den direkte, og hvis ikke, kan du blande dem med en frugtsalat, yoghurt, en salat eller andre fødevarer inkluderet i din kost.

Forholdsregler og kontraindikationer ved indtagelse af chiafrø

At spise chia kan være godt for dit helbred og hjælpe dig med at opretholde en afbalanceret kost have nogle bivirkninger. Der er ikke mange kontraindikationer af chia, men de eksisterende er bedre at respektere dem.

Næsten alle kan indtage det, og hvis du er i tvivl, er det bedre at spørge din læge (for eksempel diabetikere eller folk, der tager noget medicin).

Det anbefales heller ikke at tage mere end 25 gram chiafrø dagligt på grund af dets høje fiberindhold.