Hvordan forbedres fleksibiliteten?: 7 grundlæggende øvelser

Fleksibilitet er den evne, vi har til at strække os frit uden at knække eller skade os selv. At være fleksibel har mange fordele, såsom at hjælpe dig med at blive bedre til din yndlingssport, samt at reducere chancen for enhver form for skade.

At miste ens fleksibilitet er noget almindeligt over tiden, derfor efterlader vi dig her en liste over øvelser du kan lave derhjemme, som vil hjælpe dig med at forbedre fleksibiliteten, genvinde bevægelsen og give din muskel større modstand.

Med disse 7 strækøvelser vil du kunne mærke og se resultaterne.  

7 øvelser for at forbedre fleksibiliteten

Disse strækninger er meget nemme at lave derhjemme, og de øger ledmobiliteten. Det vil ikke kun hjælpe dig med at opnå fleksibilitet, de vil også forbedre dit helbred. Så hvis du vil have gode resultater, anbefaler vi, at du øver dem til dagligt. 

Rygvridning

Rygøvelser er en af ​​de vigtigste, da de giver dig mulighed for at forebygge skader og smerter. Det eneste du skal gøre er at rejse dig op, placere dine hænder på taljen og dreje din torso, først til højre og derefter til venstre. For at vide, om du udfører bevægelsen korrekt, skal du kunne mærke dine sider strække sig.

De bedste øvelser til at opnå fleksibilitet

Strækninger af armene

En nem måde at strække dette lem på ved at give din krop mere styrke er ved at lægge hænderne sammen foran dig, dreje dem rundt og strække armene

Hvis du arbejder ved en computer, vil disse øvelser forebygge skader på muskler og sener fra håndled til arme. En anden mulighed er at føre armen bag hovedet, støtte den med albuen og trykke nedad for at strække skulderen.

Benstrækninger

For at strække quads muskler, vrist og vastus medialis er der mere end én øvelse, du kan lave. En af de nemmeste og mest anbefalelsesværdige metoder for dit helbred er at ligge med ansigtet nedad på gulvet, bringe det ene ben mod dig, tage fat i din fod med hånden og trække i den for at strække vastus medialis-musklen og vastus lateralis-musklen.

Udstrækning i siddende stilling

Det er vigtigt at strække benet for at undgå ledskader, især hvis du sidder ned mange timer om dagen. En meget enkel øvelse er at placere hælen på gulvet og hæve og sænke foden. Når du strækker benet, forbedrer du blodcirkulationen, og bevægelsen aktiverer dine muskler.

Sådan forbedre du fleksibiliteten med disse hjemmeøvelser

Sofa lunges

Selv om disse lunges er mere intense, har de fordele for hele kroppen, da de virker som et stræk for forskellige dynamiske systemer. Denne fysiske aktivitet består i at placere det ene ben bagud og hvile det på sofaen, mens det andet ben placeres fremad i en vinkel på 90 grader, som i et almindeligt skridt.

Lænden

For at strække lænden anbefaler vi denne øvelse for at strække lænden. Læg dig ned på gulvet, stræk det ene ben ud og lad det være tæt på gulvet, mens det andet ben trækkes så langt som muligt mod brystet. Gentag den samme proces med hvert ben, og så er din lænd strakt.

Yoga

Denne sport er måske en af de bedste til at strække hele kroppen, da fordelene ikke kun omfatter fleksibilitet, men også ro i sindet og afslapning. Der findes mange yogastillinger og rutiner for begyndere, og 15 minutter om dagen er nok til at få store fordele og forbedre dit helbred.

Tips og anbefalinger til forbedring af fleksibiliteten

Der er mange tips til at forbedre din fleksibilitet. Det er meget vigtigt at spise den rigtige ernæring, da der er vigtige næringsstoffer for kroppens led, sener og muskler.

Udstrækning før og efter træning er lige så vigtigt som en god opvarmning, hvilket vil mindske risikoen for skader og forbedre din sportspræstation. 

Derudover anbefaler vi sport som pilates, yoga og svømning, som giver dig mulighed for at strække alle muskler og kropsdele øjeblikkeligt, hvilket giver dig større fleksibilitet, udholdenhed og styrke.