Historien om designermærket Lowe
Det spanske mærke, Loewe, blev født i et lille Atelier i Madrid omkring 1872. Gennem årene har dets kvalitet, dets unikke design og dets eksklusivitet gjort det til et sandt ikon for mode verden over.
I dag har Loewe en klar international rækkevidde og et veldefineret publikum ud over kun det spanske, som er forpligtet til luksusdesignermodevarer. Men hvordan kom den hertil? For at besvare dette spørgsmål skal vi gå tilbage til dets begyndelse og lære designermærket Loewe at kende fra dets første kapitler af inspiration og passion.
Loewe-historien
Oprindelsen af det spanske designermærke
Det kan siges, at Loewes historie begyndte i et lædervareværksted, beliggende på Calle Lobo (nu Calle Echegaray) i Madrid i 1872, med ankomsten af tysk håndværker Heinrich Loewe Rössberg, som havde en stor ambition om at skabe sit eget modemærke.
20 år senere blev Loewe født med den første nye butik beliggende i hovedstaden i Spanien, på gaden Príncipe de Madrid. Og 13 år senere, takket være hans store popularitet blandt elskere af luksusvarer, blev han leverandør til de kongelige efter ordre fra Alfonso XIII.
Udvidelsen af Loewe
Efter at have modtaget titlen som officiel leverandør af Kongehuset og overdraget kontrollen med virksomheden til Enrique Loewe Knappe, grundlæggerens barnebarn, begyndte Loewe at vokse hurtigt og opnå en stor tilstedeværelse i Spanien.
De nye designs, der blev lanceret på markedet i 1945 af José Pérez de Rozas, den nye kreative direktør, hjalp modehuset med at få meget mere international berømmelse på mærkerne ny kollektion.
Fra 1963 begyndte Loewe-butikker at åbne i lande som England og Japan. Ligeledes var fremskridtene til damekonfektionsmode og designet af dets ikoniske logo af Vicente Vela med til at forstærke mærkets prestige.
Moderne tider
I løbet af 1980'erne kom Loewe i hænderne på Rumasa-gruppen og blev senere en del af Urvois Spinola-gruppen. I 1988, et år efter lanceringen af hans berømte Esencia-parfume (DIVAIN-012), oprettede Enrique Loewe Lynch Loewe Foundation, som årligt tildeler en international digtpris.
Under fejringen af sit 150-års jubilæum, i 1996, annoncerede Loewe sit salg til LVMH-gruppen (Moët Hennessy Louis Vuitton). Senere i 1997 skabte designeren Narciso Rodríguez sin ready-to-wear damelinje til det luksuriøse modemærke.
I løbet af de følgende år frem til i dag har brandet haft store kreative direktører ved roret såsom Stuart Vevers (2007-2013) og den nuværende direktør Jonathan Anderson.
Loewes modestil
Hvis der er én ting, der har kendetegnet Loewe, er det dens evne til at bryde stereotyper. Dette mærke, der blev født i Spanien for mere end et århundrede siden, er blevet en vigtig del af mange kulturelle og sociale bevægelser.
Et eksempel på dette er den berømte Amazona-taske skabt i 1975 af Darío Rossi og inspireret af krigene i græsk mytologi, et symbol på kvinders bemyndigelse der markerede et før og efter i Loewes historie.
Derudover har dette mærke haft støtte fra store personligheder såsom Ava Gardner, et ikon fra det 20. århundrede. Den indflydelse, som tasken købte af denne skuespillerinde i en signaturbutik, blev et af deres mest efterspurgte produkter, og kollektionen er kendt for sine lædertasker.
I dag har Loewe sammen med Jonathan Anderson besluttet at skabe en produktlinje, der er meget mere klassisk, sammenhængende og tro mod dens værdier.
Loewe parfumer
Udover tøj og accessories har mærket også sin egen linje af Loewe parfumer til mænd og kvinder, der efterlader et præg af deres håndværk. Vi kan ikke undgå at nævne deres klassiske duft til kvinder, Solo Loewe Ella, (DIVAIN-589) og deres populære Aire de Loewe (DIVAIN-105), lavet til de kvinder, der elsker og nyder de små detaljer i livet.
- Tags: History